De Sint-Sebastiaanskerk biedt, van bij het ontstaan van het Festival, een podium aan belangrijke orkestrale ensembles (Filharmonisch Orkest van Luik, Nationaal Orkest van Rijsel, Antwerp Symphony Orchestra, Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen en van de Luchtmacht, Harmonie Sint-Michael van Thorn …). Zonder de talrijke oratoria met het Gemengd koor van Stavelot te vergeten, alsook de vele andere ensembles die het Festival mocht verwelkomen, vaak vocale (Mendelssohn Choir de Toronto, Wereldjongerenkoor, Kamerkoor van Namen, Vox Luminis…).
Maar het is in de abdij dat de kamermuziekconcerten plaatsvinden. Het publiek kan er luisteren naar de grote werken uit het repertoire in alle mogelijke bezettingen, van duo’s tot octetten, maar ook kamerorkesten. Doch, naast de grote klassiekers, brengt het Festival ook minder bekende werken, die veelal het thema illustreren dat het Festival van Wallonië voor haar leden-festivals heeft gekozen.
Wat de instrumenten betreft, krijgen de strijkers logischerwijze het leeuwendeel, maar elk jaar wordt er ook plaats gemaakt voor de blaasinstrumenten.
Wat de programmatie betreft, gaat de aandacht van de samenstellers niet alleen naar de grote werken uit de klassieke en romantische periode, maar ook naar werken die, in het zog van de Franckisten, de 20ste eeuw getekend hebben. En uiteraard komen ook Belgische toondichters aan bod, tot grote vreugde van het publiek.
Een speciale vermelding ook voor de aandacht van de programmamakers voor vocale muziek: liederen van Schubert, Beethoven, Schumann, Brahms of Hugo Wolf, maar ook van de Franse grootmeesters Fauré, Duparc, Chausson, Ravel, Debussy, Poulenc en zelfs Moussorgski en Britten ; aria’s van Händel en Mozart; en ook nog cantates van Bach en Pergolese.
Het Festival zet resoluut in op diversiteit en ontdekkingen, zowel wat het repertoire als de bezettingen, de instrumenten en de vertolkers betreft.
Ter bevordering van de beleving van de toehoorders worden de concerten doorgaans becommentarieerd. De inleidingen van Jérôme Lejeune, artistiek raadgever van het Festival, worden fel gemaakt. Ook Hans Reul, van het Ostbelgien Festival, leidt geregeld de concerten in, met eenvoud, kennis en vaak ook een kwinkslag !
We vermelden hier nog de rol die Musiq3, de klassieke radiozender van de openbare omroep RTBF, speelde en nog steeds speelt in de verspreiding van de concerten en de reputatie van het Festival.