Al leidde het succes van het Festival al snel tot het ontdubbelen van de concerten om aan de toenemende vraag naar tickets te voldoen, traden de vertolkers van de eerste festivals soms op voor schaars gevulde zalen, niettegenstaande de vaak aantrekkelijke programma’s gebracht door musici met internationale faam. Maar dat was buiten de halsstarrigheid van de organisatoren gerekend ! Beetje bij beetje trokken de concerten en de unieke sfeer van het Festival een steeds talrijker publiek, terwijl de programmatie ook op de bijval van de artistieke middens kon rekenen. De muziekpers zal al snel de kwaliteit van het Festival benadrukken, wat niet alleen het Festival maar ook de stad, de regio en het hele land ten goede komt. Maar de beste ambassadeurs van het Festival zijn allicht de talrijke artiesten die de naam en faam van het Festival uitdragen tot ver buiten de landsgrenzen.
Vandaag biedt het Festival traditioneel een programma aan dat is samengesteld uit vier ontdubbelde avondconcerten, vier middagconcerten en vaak ook, een groot concert in de Sint-Sebastiaanskerk. Daarnaast ook nog een concert voorbehouden aan de vzw Vrienden van het Festival, een productie voor een familiaal publiek, alsook een conferentie over het jaarlijkse festival-thema, het openingsconcert van de Master Classes et de studentenaudities aan het einde van de stages.
Het aantal toehoorders overschrijdt vandaag regelmatig de kaap van 4000. En dit in zalen, behoudens de Sint-Sebastiaanskerk, met een capaciteit van amper 200 plaatsen. De vraag naar kaartjes overstijgt vaak het aanbod. De wel overwogen programmatie, met een gezonde mix van minder bekend werk en grote klassiekers, vertolkt door uitmuntende musici uit binnen- en buitenland, wordt kennelijk gesmaakt door het publiek.
Een recente bevraging bracht aan het licht dat 25% van het publiek is samengesteld uit inwoners van Stavelot en omstreken. 60% uit andere regio’s van het land, die vaak van het Festival een vakantiebestemming maken. 15% komt uit het buitenland, wetende dat Stavelot zich nabij het drielandenkruispunt bevindt tussen Nederland, Duitsland en Luxemburg. Het gebeurt ook wel dat toevallige bezoekers van de abdij met zijn talrijke musea het Festival de dag zelf ontdekken. En niet zelden, bekoord door de onverwachte ontdekking, sluiten zij snel aan tot het groepje van de meest trouwe volgers van het Festival…
Het Festival speelt vandaag gretig in op de mogelijkheden die nieuwe media bieden om een breder publiek te bereiken. Zo experimenteerde het Festival in het Corona-jaar 2020 met een virtueel alternatief, het Festival 2.0, toen bleek dat de fysieke concerten in de vertrouwde abdij omwille van de sanitaire toestand niet konden plaatsvinden.